Klubb for Mondeo entusiaster, hovedsaklig i Norge, men alle er velkommen!

IndeksIndeks  CalendarCalendar  HjelpHjelp  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  MedlemslisteMedlemsliste  GrupperGrupper  Logg InnLogg Inn  

Share

Litt høy ladespenning - problem med laderegulator?

Go down 
AvInnlegg
Arvid_A

Antall Innlegg : 25
Registration date : 25.10.2012

Litt høy ladespenning - problem med laderegulator? Empty
PosteTema: Litt høy ladespenning - problem med laderegulator?   Litt høy ladespenning - problem med laderegulator? Empty4/5/2018, 14:00

Jeg har en 2011-modell Mondeo TDCi 2.0. Nå lurer jeg litt på om laderegulatoren til dynamoen begynner å rote det til.

Jeg har i flere år hatt et «lighterplugg-voltmeter» med digitalt display tilkoblet for å kunne holde et øye med batterispenning og ladespenning. Dette har hele tiden vist greie verdier for ladespenningen - mellom 14,4 og 14,5 volt - når motoren var i gang. Hvis batteriet var fulladet, f.eks. etter en lengere tur, eller etter topplading med «garasjelader», justerte laderegulatoren spenningen ned til 13,6-13,8 volt, dvs helt fin spenning for vedlikeholdslading. For et par dager siden ble jeg imidlertid oppmerksom på at ladespenningen fløy opp til 15,1V umiddelbart etter oppstart, for så å stabilisere seg på 14,8 – 14,9 volt etter et par minutters kjøring. Dette er i så fall i overkant høyt, og kan medføre at batteriet «kokes tørt» hvis man er på langtur.

Jeg har ikke testet dette på lengere kjøretur ennå, men har nå batteriet stående på lading, for å se om laderegulatoren i dynamoen oppfører seg annerledes og eventuelt justerer ned spenningen når den oppdager at batteriet er toppladet.
Og bare så det også er sagt: Jeg har kontrollsjekket «lighter-voltmetret» mot et vanlig universalinstrument, og det viser riktig spenning.

Er det noen her som har opplevd tilsvarende, eventuelt har synspunkter på måleresultatene ovenfor?

Kjenner dere til om laderegulatoren er en separat enhet som det går an å bytte, eller om den er integrert i dynamoen, slik at dette innebære utskiftning av hele dynamoen? Jeg har en følelse av at dette i så fall kan bli en del «kronasje»
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Titanium x 2009
MondeoGeek
MondeoGeek

Antall Innlegg : 678
Registration date : 26.02.2008

PosteTema: Re: Litt høy ladespenning - problem med laderegulator?   Litt høy ladespenning - problem med laderegulator? Empty4/5/2018, 21:49

Er motorstyringen som regulerer dynamoen etter behov. Såkalt "smart charge system" ikke som i gamle dager.

Litt info:

"Smart regenerativ lading

Den største delen av metoden for smart regenerativ lading er lagret i modulen BCM. Den mottar all viktig informasjon om tilstanden til batteriet via LIN (driftsmodulnettverk)-databussen fra føleren - batteriovervåking.

Ut fra mottatt informasjon beregnes nødvendig referanseverdi for dynamoladespenningen. Denne blir sendt fra BCM til PCM via HS-CAN (controller area network)-databussen. Denne justerer eventuelt verdien, og sender den via LIN-databussen til dynamoen. Justering av ladespenningen utføres i samsvar med forskjellige parametere, som f.eks. den aktuelle motoreffekten.

Den lavest mulige referanseverdien for dynamospenningen ligger på 12,2V, mens den maksimale ladespenningen er på mellom 14,5V og 14,9V.

Under en regenereringsfase av batteriet, kan spenningen imidlertid unntaksvis være på inntil 15,2 volt. Disse regenereringsfasene er nødvendige, da batteriet i lengre perioder befinner seg i en ladetilstand på 80 %. Da øker faren for sulfatering av cellene."
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Arvid_A

PosteTema: Re: Litt høy ladespenning - problem med laderegulator?   Litt høy ladespenning - problem med laderegulator? Empty4/5/2018, 22:12

Tusen takk for grundig - og ikke minst - forståelig svar!

Da skal jeg holde et øye med dette videre, for hvis det er regenerering av batteriet som pågår, så vil vel ladespenningen etter hvert normalisere seg.

Merker at rykningene i lommeboka ga seg umiddelbart. Very Happy
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Arvid_A

PosteTema: Re: Litt høy ladespenning - problem med laderegulator?   Litt høy ladespenning - problem med laderegulator? Empty7/5/2018, 19:09

Da kan jeg runde av ladepennings-betraktningene mine. Etter et par dager med regenererings-nivå på ladespenningen, har den nå stabilisert seg i området 14,2-14,4 volt. Dette tolker jeg slik at batteriet nå er i stabil "form" og har et bra ladenivå. Styringsenheten syns følgelig at det er tilstrekkelig med vedlikeholdsnivå på ladespenningen.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Sponsored content

PosteTema: Re: Litt høy ladespenning - problem med laderegulator?   Litt høy ladespenning - problem med laderegulator? Empty

Til Toppen Go down

Litt høy ladespenning - problem med laderegulator?
Til Toppen 
Side 1 av 1