Norwegian Mondeo Club
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.

Klubb for Mondeo entusiaster, hovedsaklig i Norge, men alle er velkommen!

IndeksIndeks  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  Logg InnLogg Inn  

Kjente feil og problemer

Go down 
Gå til side : Previous  1 ... 7 ... 11, 12, 13 ... 18  Next
AvInnlegg
TitaniumX2009

Antall Innlegg : 21
Registration date : 27.10.2008

Kjente feil og problemer - Page 12 Empty
PosteTema: Re: Kjente feil og problemer   Kjente feil og problemer - Page 12 Empty10/3/2009, 21:24

Har også lyden v.s. foran i dumper.
Var innom forhandleren i dag. De sa at jeg var den fjerde hos de med samme problem. FMN har visst ikke funnet noen løsning ennå.
Forhandleren hadde byttet støtdemper og lenkarm på en bil, uten at dette hjalp.
De skulle ta kontakt når de hadde funnet en løsning. Mad
Til Toppen Go down
Vern

Vern

Antall Innlegg : 29
Registration date : 01.09.2007

PosteTema: Re: Kjente feil og problemer   Kjente feil og problemer - Page 12 Empty21/3/2009, 11:52

Vasket bilen igår og anntennefoten og stangen løsnet fra sitt feste. Dette er noe billig dritt de har satt på som mange for problemer med etthvert regner jeg med. Får kontakte verksted til uken å høre hva de sier. Forward alert er de også en feilmelding på. Bilen er 1 år gammel og er en Titanium X.
Til Toppen Go down
bilsjuk
Mondeoguru
Mondeoguru
bilsjuk

Antall Innlegg : 62
Registration date : 24.01.2008

PosteTema: Re: Kjente feil og problemer   Kjente feil og problemer - Page 12 Empty22/3/2009, 17:35

Vern skrev:
Vasket bilen igår og anntennefoten og stangen løsnet fra sitt feste. Dette er noe billig dritt de har satt på som mange for problemer med etthvert regner jeg med. Får kontakte verksted til uken å høre hva de sier. Forward alert er de også en feilmelding på. Bilen er 1 år gammel og er en Titanium X.

Høres ut som du har vasket bilen i maskin med antennen montert.
Den må skrues ut før vask i maskin ellers sjer det du beskriver.
Til Toppen Go down
tdci
MondeoGeek
MondeoGeek
tdci

Antall Innlegg : 644
Registration date : 29.11.2007

PosteTema: Re: Kjente feil og problemer   Kjente feil og problemer - Page 12 Empty22/3/2009, 23:07

jeg tar av antennen før automat vask, det virker som det har lett for å irre i gjengene så den kan være tung å skru av, jeg har litt lås olje i gjengene før jeg setter den på igjen.
Til Toppen Go down
Vern

Vern

Antall Innlegg : 29
Registration date : 01.09.2007

PosteTema: Re: Kjente feil og problemer   Kjente feil og problemer - Page 12 Empty23/3/2009, 09:57

Jeg har aldri vasket bilene mine i maskin og kun med høytrykk, vannslange og svamp.
Til Toppen Go down
Taxi-Mondeo

Taxi-Mondeo

Antall Innlegg : 9
Registration date : 05.01.2009

PosteTema: Re: Kjente feil og problemer   Kjente feil og problemer - Page 12 Empty25/3/2009, 02:19

Servopumpa på drosja vår tok kvelden på 61.000 km.
Også fikk vi en stygg kakklelyd foran når vi kjørte i humper, da byttet de et eller annet på forstillinga, og den ble god som ny igjen.

Ellers har bilen fungert greit.
Til Toppen Go down
TitaniumX2009

PosteTema: Re: Kjente feil og problemer   Kjente feil og problemer - Page 12 Empty25/3/2009, 20:37

Taxi-Mondeo skrev:
Servopumpa på drosja vår tok kvelden på 61.000 km.
Også fikk vi en stygg kakklelyd foran når vi kjørte i humper, da byttet de et eller annet på forstillinga, og den ble god som ny igjen.

Ellers har bilen fungert greit.

Hei!
Vet du hva de bytta i forstillinga?
Etter hva jeg har hørt, er det flere forhandlere som sliter med å finne feilen på et ukjent antall biler. Ford Norge har visst ikke noen løsning ennå.
Til Toppen Go down
wibo

Antall Innlegg : 13
Registration date : 27.12.2008

PosteTema: Knirkelyd i forstilling   Kjente feil og problemer - Page 12 Empty9/4/2009, 21:36

Er det fortsatt ingen, som har funnet ut av knirke lyden i forstillinga ???
Jeg har denne lyden, men har heller ikke funnet ut av det. Hadde håpet at det var noen som hadde funnet ut av dette, men får vell prøve å ta en tur til forhandleren igjen over påske.

Fortsatt god påske til dere alle. La om til sommerdekk i dag , og det var deilig.

wibo
Til Toppen Go down
KnutB
Person som spiser Mondeo til frokost
KnutB

Antall Innlegg : 263
Registration date : 25.08.2008

PosteTema: Re: Kjente feil og problemer   Kjente feil og problemer - Page 12 Empty15/4/2009, 21:24

Hei!
Bilen skal inn på verkstedet neste uke, bl.a. for å utbedre klakkingen i forstillingen. Det pussig er at etter at jeg la på sommerhjul, er klakkingen nesten borte. Synes dette er et litt pussig sammentreff (eller kan det ha noe med høyere utetemperatur å gjøre)?

Noen av dere andre som har lignende erfaringer?
Til Toppen Go down
biggame
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 451
Registration date : 25.10.2008

PosteTema: Re: Kjente feil og problemer   Kjente feil og problemer - Page 12 Empty15/4/2009, 22:28

Kan være at gummiforingene har blitt mykere og demper bedre slag og støt. Synes det kan ha noe med utetemp å gjøre da min også har blitt stillere.
Til Toppen Go down
TitaniumX2009

PosteTema: Re: Kjente feil og problemer   Kjente feil og problemer - Page 12 Empty15/4/2009, 22:55

Det samme gjelder både bilen min, og bilen til en kollega.
Nå som temperaturen er såpass høy, er lyden nesten borte.
Pussig at ingen finner ut av denne feilen. Har fortsatt ikke hørt noe fra forhandleren min. Han skulle kontakte meg for flere uker siden, da han mente at FMN snart hadde funnet en løsning på problemet.
Til Toppen Go down
TitaniumX2009

PosteTema: Re: Kjente feil og problemer   Kjente feil og problemer - Page 12 Empty15/4/2009, 23:05

Lakken bobler.
Hørte av en bekjent at lakken på bakdøre hadde fått to stk. boble på størrelse med et kr. stykke, og hadde begynnt å sprekke.
Er det flere som har opplevd det samme?
Til Toppen Go down
hypnotic
Mondeofreak
Mondeofreak
hypnotic

Antall Innlegg : 109
Registration date : 15.11.2008

PosteTema: Re: Kjente feil og problemer   Kjente feil og problemer - Page 12 Empty18/4/2009, 21:32

Klakkingen i forstillingen ble borte sammen med snøen her også.
Til Toppen Go down
perhansen

Antall Innlegg : 10
Registration date : 10.04.2008

PosteTema: Klakkeproblemet løst? Sommerhjulene fikser det.   Kjente feil og problemer - Page 12 Empty23/4/2009, 21:39

Jeg hadde ikke vært inne på forumet på noen uker og var ikke klar over de siste observasjonene vedr. at bytte av sommerhjul/høyere temp fikser problemet.
I går la jeg over til sommerdekk. Har orginale sommer Ford Titanium felger og dekk med dimensjon 215*55*R16. Vinterhjulene er Ford felger med dekk dimensjon 205*55*R16. Testet ikke bilen i går kveld etter omleggingen. I dag morges var det nattefrost i Drammen og det var iskaldt da jeg dro på jobben. Merket umiddelbart at klakkingen var borte. Trodde ikke mine egne ører. Har kjørt over minst 30 dumper i dag, og ingen tegn til klakking. Det må være dekkene/felgene og ikke ute-temperaturen. Jeg har kjørt med vinterhuljene i opptill 19 varmegrader, og synes det har klakket hele tiden Nå er lyden definitivt borte. La merke til at dekkene på sommerhjulene har 2 cm større diameter enn vinterhjulene. Felgene er like store. Merket det egentlig, når jeg la om i høst også, at vinterhjulene er vesentlig mye mindre enn sommerhjulene Det kan da ikke være riktig? La også merke til at bremseskivene foran er helt løse når hjulet taes av. Drar man de frem/tilbake klakker det. Ser at vinterfelgene har liten kontaktflate mot navet. Er dette felg-relatert-mon tro?
Til Toppen Go down
perhansen

PosteTema: Skal legge om til vinterdekk igjen i morgen for å teste   Kjente feil og problemer - Page 12 Empty23/4/2009, 22:01

Jeg skal ofre noen timer i morgen ved at jeg legger om til vinterdekk igjen Skal sjekke om klakkelyden er der igjen, da. Kanskje det likevel skal være senteringer på Ford alu-felgen? Noe liknende må det jo nesten være??
Til Toppen Go down
KnutB
KnutB

Antall Innlegg : 263
Registration date : 25.08.2008

PosteTema: Re: Kjente feil og problemer   Kjente feil og problemer - Page 12 Empty23/4/2009, 23:16

Hei perhansen,

Supert at du ofrer deg for forskningen Smile Spent på resultatet.
Til Toppen Go down
jethores

Antall Innlegg : 245
Registration date : 20.10.2007

PosteTema: Re: Kjente feil og problemer   Kjente feil og problemer - Page 12 Empty24/4/2009, 09:29

Perhansen. Jeg har samme dim på vinter og sommerhjul som deg, men aldri hørt noe klakking. Når du sier at du kan bevege bremseskivene ble jeg litt oppmerksom. Betyr det at klips på boltene til bremseskivene er tatt av. Disse klipsene er satt på fra fabrikk for å holde bremseskivene sentrert og på plass. Det kan jo være at problemet ligger her. Mine klips sitter på.
Til Toppen Go down
b0
Mondeoguru
Mondeoguru
b0

Antall Innlegg : 98
Registration date : 10.01.2008

PosteTema: Re: Kjente feil og problemer   Kjente feil og problemer - Page 12 Empty24/4/2009, 09:31

Hos meg klakker det like mye på sommer som på vinter..Sad
Spesielt merkbart når jeg kjører over fartshumper, akkurat i det hjulene treffer dumpen.
Til Toppen Go down
Peder Nielsen

Peder Nielsen

Antall Innlegg : 49
Registration date : 18.02.2008

PosteTema: Re: Kjente feil og problemer   Kjente feil og problemer - Page 12 Empty24/4/2009, 14:06

perhansen skrev:
Jeg hadde ikke vært inne på forumet på noen uker og var ikke klar over de siste observasjonene vedr. at bytte av sommerhjul/høyere temp fikser problemet.
I går la jeg over til sommerdekk. Har orginale sommer Ford Titanium felger og dekk med dimensjon 215*55*R16. Vinterhjulene er Ford felger med dekk dimensjon 205*55*R16. Testet ikke bilen i går kveld etter omleggingen. I dag morges var det nattefrost i Drammen og det var iskaldt da jeg dro på jobben. Merket umiddelbart at klakkingen var borte. Trodde ikke mine egne ører. Har kjørt over minst 30 dumper i dag, og ingen tegn til klakking. Det må være dekkene/felgene og ikke ute-temperaturen. Jeg har kjørt med vinterhuljene i opptill 19 varmegrader, og synes det har klakket hele tiden Nå er lyden definitivt borte. La merke til at dekkene på sommerhjulene har 2 cm større diameter enn vinterhjulene. Felgene er like store. Merket det egentlig, når jeg la om i høst også, at vinterhjulene er vesentlig mye mindre enn sommerhjulene Det kan da ikke være riktig? La også merke til at bremseskivene foran er helt løse når hjulet taes av. Drar man de frem/tilbake klakker det. Ser at vinterfelgene har liten kontaktflate mot navet. Er dette felg-relatert-mon tro?

Sånn bør det være! Jo tynnere hjul, jo lettere "skjærer" de gjennom snøen og gir bedre grep! Jo bredere dekk du har jo lettere "flyter" de oppå snøen!
Se på rallybilene! MEGET smale dekk på snø og isløp!
Til Toppen Go down
http://www.team-lotus.nu
nicolh

Antall Innlegg : 2
Registration date : 22.03.2008

PosteTema: Re: Kjente feil og problemer   Kjente feil og problemer - Page 12 Empty24/4/2009, 20:06

TitaniumX2009 skrev:
Lakken bobler.
Hørte av en bekjent at lakken på bakdøre hadde fått to stk. boble på størrelse med et kr. stykke, og hadde begynnt å sprekke.
Er det flere som har opplevd det samme?

Lakken nederst på våre bakdører har sprukket opp/forsvunnet. Ser ut som store steinsprut skader. Ser man nærmere etter, ser man bobler, så det er sannsynligvis høytrykkspyleren som har blåst av lakken. Vært hos ford, Ford Norge er på saken.
Til Toppen Go down
Inbreak
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 491
Registration date : 19.11.2008

PosteTema: Re: Kjente feil og problemer   Kjente feil og problemer - Page 12 Empty25/4/2009, 12:03

Fekk bilen levert på 235/45/17 sommardekk på original Y-eik felg for 1,5 mnd sidan. Merka ingen klakking verken i kulde eller "varme". La om til 215/50/17 piggfrie dekk på same felgane og har heller ikkje då merka klakking på min. Sommardekka skal over på andre felgar straks. Nå har bilen berre gått 110 mil så langt, så det har ikkje blitt allverden testing. Eg har forøverig IVDC og, om dette kan vere noke som spelar inn i forhold til vanlig eller sportsfjæring.
Til Toppen Go down
tdci
MondeoGeek
MondeoGeek
tdci

Antall Innlegg : 644
Registration date : 29.11.2007

PosteTema: Re: Kjente feil og problemer   Kjente feil og problemer - Page 12 Empty25/4/2009, 18:32

min mondeo er helt klakk fri.
Til Toppen Go down
sverreb

Antall Innlegg : 9
Registration date : 03.05.2008

PosteTema: Re: Kjente feil og problemer   Kjente feil og problemer - Page 12 Empty27/4/2009, 14:01

Dieselvarmer har vært ett tema flere steder i forumet, velger å skrive om den her.
Jeg abonnerer på det tyske Auto Motor und Sport. I siste nummer (10) er det en "Dauertest", 100000 km. av S-max.
Den har vært 8 ganger på "uplanlagt" verkstedbesøk, 4 av disse skyldes diesel varmeren. Allerede etter 1479 km. måtte dieselvarmeren testes og bilen fikk nytt batteri. Også etter 44000, 53000 og 98000 km. måtte SW rettes på dieselvarmeren på grunn av problemer. Siden det er samme plattform på S-max og Mondeo er dette åpenbart et svakt punkt. Opel Zafira og Toyota Verso har begge bare 2 uplanlagte besøk i tilsvarende test Da kommer Ford veldig dårlig ut med 8.

Men jeg har vært heldig. Hadde helt DØD bil 1. mai i 2008, Nøkkelfri start, men etter det, ingen problemer.
Til Toppen Go down
perhansen

PosteTema: Re: Kjente feil og problemer   Kjente feil og problemer - Page 12 Empty27/4/2009, 20:22

Beklager sen respons på dekkskiftet mitt på fredag. La om fra sommer til vinterdekk igjen, for å se om klakkingen ble borte. Var varmt og fint vær og 18 varmegrader. Klakkingen med vinterhjulene var borte (kun svak klakking, på noen fartsdumper, men absolutt godkjent). La tilbake til sommerdekk og tok en ny runde like etterpå. Ingen klakking og bare knapt merkbart bedre enn med vinterhjulene. Pussig. Kanskje det er temperaturavhengig, slik noen har påpekt?
La også merke til at de Y formede vinter-felgene som jeg har brukt, har svært liten kontaktflate til navet. Sommerfelgene har langt større kontaktflate. Skulle likt å vite om det likevel skulle ha vært senter-ringer til vinterfelgene på Y felgene. Så vidt jeg kan se har ikke felgen kontakt med senteret i navet, fordi den er for skråskjørt i senteret. Derfor mener jeg det skulle vært en senterskive der, men det er mulig jeg er på jordet.
Peder Nielsen: Jeg var litt unøyaktig. Enig at bredden på vinterhulene bør være smaleere enn bredere. Det jeg mente var at diameteren på vinterhulet er to cm mindre enn sommerhjulet. Det er rart. Jo større diameter, jo bedre, men uansett bør det være det samme?
Til Toppen Go down
Inbreak
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 491
Registration date : 19.11.2008

PosteTema: Re: Kjente feil og problemer   Kjente feil og problemer - Page 12 Empty27/4/2009, 21:40

Per:

Reknar med du har 16" til vinter og 17" til sommar då eller? (Y-felgane altså). Skulle uansett tru originale Ford felgar var laga for bruk uten senterringar.

Angåande omkrets på hjul er det selvfølgelig best at dette er så likt som mulig. Men 100% lik vil den aldri bli mellom dei forskjellige dimensjonane. Det er lov med eit avvik på +/- 5% trur eg det er. Dvs. det er lov med eit avvik på +/- 10 cm på eit dekk som har 2 meters omkrets.
Til Toppen Go down
Sponsored content

PosteTema: Re: Kjente feil og problemer   Kjente feil og problemer - Page 12 Empty

Til Toppen Go down

Kjente feil og problemer
Til Toppen 
Side 12 av 18Gå til side : Previous  1 ... 7 ... 11, 12, 13 ... 18  Next
 Similar topics
-
» PROBLEMER MED TRUMATIC SL 5002 I HOBBY PRESTIGE 610
» Mitsubishi Outlander 2.0 Diesel 2007-2008 modell
» Feil på kjøleskap?
» Suzuki Grand Vitara
» VW Tiguan